FAQ – Vanliga frågor

FAQ – Vanliga frågor

Allmänna frågor

Hur hänger Ljuskoncept och Xcen ihop?

Varumärket Ljuskoncept drivs av Xcen AB som erbjuder belysning till offentliga miljöer som butik, hotell, restaurang och kontor. Samma professionella led-lösningar som vi erbjuder företagskunder erbjuder vi nu privatkunder under varumärket Ljuskoncept. Xcen har fabrik och huvudkontor i Värnamo samt kontor i Malmö och vi levererar belysning till hela Sverige. Efter att du har lagt din order på Ljuskoncept kommer all kommunikation i form av ordererkännande, leveransavisering etc. att komma från Xcen.

Är priserna samma på ljuskoncept.se och xcen.se?

Ja, priserna är samma. På xcen.se visas priserna som exkl moms. Xcen.se har också ett större sortiment. Här på Ljuskoncept har vi valt ut de produkter som passar privatkunder bäst. Privatkunder får handla på xcen.se också.

Är priserna inklusive eller exklusive moms?

Alla priser visas inkl moms

Har ni rabatterade priser för stora inköp och återförsäljare?

Ja. Om ni är företag och önskar att köpa större kvantiteter eller önskar vara återförsäljare av våra produkter så får ni gärna kontakta oss. Vi är snabba på att återkoppla!

Betalning & Order

Vilka betalningsmöjligheter finns?

I webshopen erbjuder vi betalning till företag och privatpersoner via Svea Ekonomi.

Svea erbjuder säker kortbetalning, fakturabetalning, delbetalning och betalning via Svea konto (endast privatpersoner). Betalningen är säker och sker via krypterad anslutning.

Hur gör jag för att handla på faktura?

För att handla med faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år eller för företag att du är registrerad hos Bolagsverket. En kreditupplysning och identitetskontroll kommer att genomföras. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem via post eller via SMS. Samtliga fakturor är av Ljuskoncept överlåtna till Svea Ekonomi. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar för privatpersoner och 30 dagar för företag. Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift enligt lag på 60 kr, samt dröjsmålsränta med 2% per månad.

Min betalning strular och går inte igenom? Vad är fel?

Har du problem med betalning så brukar det röra sig om antingen kreditvärdighet (Svea Ekonomi) eller 3D-secure Check Fail.

Om du försöker genomföra en betalning i kassan på vår sajt och den inte verkar gå igenom så ber vi dig göra följande.

1. Kolla så att alla fält är ifyllda korrekt på Kassa-sidan. Vi samlar inga bankuppgifter utan allt sådant sker säkert via Svea Ekonomi.

2. Köper du på faktura eller med delbetalning? Ring upp eller mejla Svea Ekonomi och dubbelkolla så att du verkligen är kreditvärdig och kan handla på ditt org.nr eller personnummer.

3. Du kan i dagsläget handla för upp till 50 000:- på faktura eller 30 000:- med delbetalning.

4. Vid betalning krävs ofta någon form av verifiering av köpet via din bank. Vanligtvis görs detta via Mobilt Bank-ID eller SMS. Därför är det viktigt att du fyller i rätt uppgifter och dessutom inte har en webbläsare som blockerar pop-ups eller liknande som kan hindra att din banks verifieringsmetod dyker upp. Läs och följ instruktioner.

5. Om du inte får ett sms, eller din autentisering av någon anledning inte går igenom så är detta ett ärende mellan dig och din bank. Kontakta dem och se vad de har att säga.

Generella lösningar

1. Testa ladda om Kassa-sidan och genomför köpet igen utan att ta paus.

2. Testa gärna en annan webbläsare (Chrome, IE, Edge, FireFox, Safari) eller dator/telefon. Ibland hjälper det om man öppnar ett fönster i Incognito-läge.

3. Om inget av ovan lösningar så får ni självklart kontakta oss så ser vi om vi kan undersöka felet vidare.

Frakt & Retur

Vilka fraktmöjligheterna erbjuder ni och vad kostar det?

Vi erbjuder frakt via PostNord Ombud eller PostNord Hemleverans om paketet är längre än 1,4m.

Den fasta fraktavgiften är i normala fall 99kr. För långa skenor och aluminiumprofiler (över 1,4m) samt vissa skrymmande produkter, tar vi ut extra fraktkostnad på grund av fraktbolagens tillägg för långgods. Samtliga produkter levereras från Xcens fabrik i Värnamo.

Hur lång tid tar det innan jag får min beställning?

Leveranstiden bekräftas i ordererkännandet och kan variera beroende på typ av beställning.

De flesta produkter har vi på lager och skickar normalt inom 3 dagar från beställning. Mer info om specifik leveranstid hittar ni på de enskilda produktsidorna i vår webshop. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning eller för varor som utgått ur sortimentet.

Min produkt är fraktskadad, vad gör jag?

Synlig skada vid leverans skall meddelas transportbolaget snarast. Ej synlig skada anmäls till transportbolaget inom 5 arbetsdagar efter leverans. Fraktskadade Postnord-leveranser skall anmälas här: https://www.postnord.se/kundservice/reklamera. När ni fått ett ärendenummer av Postnord skickar ni det till oss, tillsammans med foto på skadan. Vi skickar ut nya varor utan kostnad för köparen efter att vi fått ärendenummer av er.

Jag vill utöva min ångerrätt och returnera en vara, hur gör jag?

Ångerrätt inom 14 dagar från det att varan mottagits. Meddela Xcen (information@xcen.se) innan retur skickas och använd retursedel nedan. Vi tar inte emot returer på kundanpassade produkter och beställningsvaror. Tex. ledtejper med pålödd kabel, kapade aluminiumprofiler, spotlights med specialbeställd sprindningsvinkel/ljusfärg/dimring, gråa spotlights och gråa skenor, varor under utförsäljning.  

1. Meddela Xcen på information@xcen.se. Ange ordernummer i mejl. 

2. Skriv ut och fyll i retursedel (se nedan) 

3. Returnera varorna i originalförpackning med bifogad retursedel. Varorna behöver vara i originalförpackning för möjlighet till full ersättning. 

4. Skicka som företagspaket till Xcen AB. Ni står för frakten. Märk paketet ”Retur [ordernr]” Xcen AB, Kalkstensvägen 7, 331 44 Värnamo. 

5. Bekräftelse får ni inom 14 dagar via mejl. Eventuell återbetalning sker inom 14 dagar. Ni som kund är ansvarig för paketering av varor så att de inte skadas under transport. Vid en situation där den returnerade produkten inte går att sälja till ordinarie pris på grund av slitage, ej ordentligt packad eller liknande kommer ett avdrag motsvarande värdeminskningen att debiteras kunden.

LADDA NED RETURSEDEL

Hur gör jag för att reklamera en produkt jag köpt hos er?

Kontakta oss snarast om en vara är felaktig eller defekt. Returnering av en reklamerad vara sker alltid på vår bekostnad, men kontakta alltid Xcen innan ni returnerar en vara och använd retursedel. En defekt vara ersätts i första hand med en ny felfri.

LADDA NED RETURSEDEL

Vilken garanti gäller när jag handlar av Ljuskoncept (Xcen)?

Vi lämnar tidsbegränsad garanti på armaturer köpta av Xcen via Ljuskoncept. Garantitiden varierar beroende på armatur och startar från fakturadatum. Garantin gäller en motsvarande utbytesarmatur och den defekta armaturen skall finnas tillgänglig för inspektion av

Xcen står för fraktkostnaden om defekta produkten skall skickas till Xcen. Visar det sig att produkten inte är defekt kan kunden bli fakturerad fraktkostnad. Garantin gäller endast när produkterna är installerad i enlighet med installationsanvisningar, gällande lagar och föreskrifter och professionell arbetsmetod. Garantin gäller endast när armaturen används under de förhållanden som anges i drifts- och installationsanvisningarna (t ex temperatur, fuktighet). Arbetskostnad för utbyte av defekt armatur täcks inte av denna garanti. Xcen står för eventuella fraktkostnaden av utbytesarmatur till leveransadress enligt faktura.

0
    0
    Din varukorg
    Din varukorg är tom